Rīgas Angļu ģimnāzija
Rīgas Angļu ģimnāzija

12.klašu skolēnu grupas Erasmus+ mobilitātes vizīte Grieķijā

Rīgas Angļu ģimnāzijas 12.a klases skolēni – Alekss Šķenders, Kristians Ābeltiņš, 12.b klases skolēni – Laura Kātiņa, Katrīna Pinkule, Reinis Martinsons, 12.c klases skolēni – Katrīne Liepiņa, Katrīna Luīze Andersone, Daimonda Štamere, Gustavs Hugo Joksts, Paula Pavlovska kopā ar skolotājām Ievu Vizuli un Anitu Smilgu no š. g. 19.marta līdz 26.martam piedalījās Erasmus+ mobilitātes braucienā Grieķijā. Brauciens notika saskaņā ar projektu “Strengthening the performance of Riga English Grammar School (REGS)” - Rīgas Angļu ģimnāzijas snieguma stiprināšana, kura galvenais mērķis ir  -  iekļaušanas un daudzveidības, iecietības un demokrātiskas līdzdalības vērtību veicināšana, veicināt zināšanas par kopīgo Eiropas mantojumu un daudzveidību, atbalstot profesionālo tīklu attīstību visā Eiropā.

Projekta realizācija sākās jau 2023.gada decembrī, kur projektā iesaistītie skolotāji (abu valstu) plānoja projektā veicamās aktivitātes atbilstoši projektā noteiktajam mērķim. Lai piedalītos projekta realizācijā un gūtu saskaņojumu braucienam, starp 12. klašu skolēniem tika veikta atlase ar konkursu - kopējā logo izveidošana un prezentēšana.    Attiecīgi braucienam tika apstiprināti 10 skolēni un  izveidots projekta logo (skatīt zemāk).

                                                  

Aktivitātes, kas no Latvijas grupas tika noorganizētas Grieķijā (prezentācijas ar darbībām), tika  plānotas vēl  esot Latvijā.

Sekojoši, š.g. 19. martā  Latvijas komanda aizlidoja uz Grieķiju, kur Latvijas grupai apmešanās vieta bija Grieķijas ostas pilsētā Pirejā.

Atbilstoši projekta mērķim un sasniedzamajiem rezultātiem, tika :

1.Uzlabota kultūras izpratne un sapratne.

Pirmajā dienā ielidojot un iekārtojoties viesnīcā, latviešu grupa, dienas vakarpusē, jau satiekoties ar daļu no grieķu jauniešiem un skolotājām, ieguva  pirmos iespaidus par valsti un tās iedzīvotājiem izstaigājot Atēnu priekšpilsētu jeb ostas pilsētu Pireju. Vēl jo vairāk varēja iegūt  pirmos iespaidus par Grieķiem un to kultūru iepazīstoties ar apkārtni un gūstot izpratni par grieķu civilizāciju nonākot pirmo reizi Keratsini 2.vidduskolā. Grieķu skolēni laipni sagaidīja latviešu grupu savā skolā ar unikāliem priekšnesumiem, pašgatavotu un tradicionālu grieķu ēdienu. Pēc savu priekšnesumu pasniegšanas un kopīgu projektu izstrādes, Grieķi ir pierādījuši sevi, ka viņi ir ļoti radoši un ar lielu gribas spēku. Vislielākā kultūras izpratne tika gūta 22.martā, kad  Keratsini  2.vidusskola svinēja  Grieķijas neatkarības 203.gadadienu, kas ir noteikta 25.martā.  Svinīgi tika pacelts valsts karogs, dziedāta valsts himna un direktora uzruna veltīta svētkiem -  uzruna angļu valodā (Latvijas grupai par godu). Deklamēta  dzeja  -  Lorda Bairona The Isles of Greece angļu valodā. Pasākuma beigās  ar skolēniem un skolotājiem,  tika uzrīkota tradicionālā deja sirtaki, kur beigās tika ievilkta arī latviešu grupa, lai dejotu līdzi. Vizītes laikā tika izrādīta Grieķijas pilsēta Piraeus, Keratsini, vecpilsēta Plaka un Grieķijas galvaspilsēta Atēnas.

 

 2.Uzlabotas valodu prasmes, skolēniem iesaistoties reālajā saziņā svešvalodā.

 

Rīgas  Angļu  ģimnāzijas (turpmāk -RAĢ)  jaunieši  kopā  ar  Keratsini  2.vidusskolas  (2nd Lykeio of Keratsini)  jauniešiem  no  Grieķijas  veica klātienes    darbu  pie kop projekta  “Ielu māksla”. Komunikācija ar grieķiem , protams, notika angļu valodā.

Sarunājoties ar grieķiem, varēja saprast ka runāt angļu valodā nav viegli, kā arī, pēc grieķu skolēnu teiktā, Grieķijā angļu valoda ir izvēles priekšmets, un to mācās tikai tad, ja grib kļūt par angļu valodas skolotāju vai, ja ir plānots dosies ceļojumā un angļu valoda būs nepieciešama, kā arī pie pārcelšanās  uz citu ārvalsti. Strādājot grupās kopā ar grieķiem, tiešām tika iztestēta Latviešu grupas angļu sarunvalodas spējas, un vēlāk jau  iejūtoties, abu valstu skolēnu grupu komunikācija aizgāja raitāk. Tika novērtēta  direktora cenšanās runāt angliski. Izsecināms, ka Latviešu grupai tika uzlabotas spējas komunicēt angļu valodā, savukārt Grieķu grupai noteikti uzlabojās angļu valodas vārdu krājums.

3.Paplašināts akadēmiskais redzesloks, saskaroties ar dažādām mācīšanās metodēm.

 

Pirmajā skolas vizītes dienā Grieķijā, bija jāprezentē prezentācija Latviešu grupai informācija par Grieķiju, un Grieķu grupai par Latviju. Latviešu grupa noprezentēja par RAĢ skolas sistēmu. Ar video palīdzību tika atrādīts RAĢ skolas  vizuālais skats. Grieķu grupas skolēni noprezentēja savu skolas sistēmu, kas ir diezgan līdzīga ar RAĢ.  Atklājās nianse, kas skolā lielākajam daudzumam skolnieku ir normāli papildus mācībām skolā nolīgt vēl papildus apmeklēt  privātstundas mācību vielas  atkārtošanai. Latvijā šāda tendence papildus privātstundu masveidu apmeklēšanai nav ievērota.

4.Starppersonu prasmju attīstība, tostarp darbs komandā, komunikācija un starpkultūru komunikācija;

 

Latviešu skolēnu grupa tika iepazīstināta ar Keratsini 2.vidusskolas vidi -  grieķu skolnieki izvadāja latviešu grupas jauniešus individuālajā ceļojuma tūrē pa skolu. Visaktīvākā komunikācija bija pie abu skolu projektu prezentāciju veidošanas, kas ir darbs komandā.  Varēja iedvesties no grieķu skolnieku radošuma un gribasspēka, kas tika parādīts strādājot grupā pie projektiem. Grieķu skolas  kino klubs  prezentēja  skolēnu  uzņemtu  filmu  “Heart without Boarders” (ar  pašu  sacerētu  filmas  orģinālmūziku)  un  tika sagatavoti  muzikāli priekšnesumi.  Vienā no grieķu jauniešu priekšnesumiem tika arī iesaistīta no latviešu grupas skolniece Daimonda, dziedot kāda no “Pink floyd” dziesmām. Rezultātā radās teiciens  - “She’s a real Diamond!”

Pēc kopīgo projektuabeigšanas, latviešu komandu   aizveda   uz vietējo grieķu restorānu, kur pasniedza mums tradicionālo grieķu ēdienu kā “tzaziki” un līdzīgu  šašlikam   “souvlaki” kā arī desertā tika pasniegta  grieķu tradicionālā šokolādes desa “mosaiko”.

Grieķi ir ļoti viesmīlīgi, dāsni un komunikabli, jo ēdiens uz galda ēdienreizēs tika pasniegts daudz, kā arī var izbaudīt brīdi patīkamā grieķu kompānijā komunicējot.  Iespaidīga bija  tikšanās   ar    ļoti  veiksmīgu  profesionālu grieķu  ielas  mākslinieku  SimpleG, Keratsini  2.vidusskolas  skolas  absolventu, kura  sienas  gleznojumi redzami  skolas  telpās un  tās  ārpusē  uz  sienas . Iespējams šīs būtu viens veids, ko varētu atvest uz RAĢ, kur savu ieguldījumu atstāj uz sienas kāds no RAĢ skolēniem kā mākslinieks, atstājot savu ieguldījumu vēsturē.

Iepazīšanās ar Grieķijas vēstures un kultūras mantojumu:

 

- Vienas dienas brauciens no Atēnām  uz Delph un Arachova. Daudz tika staigāts pa kalniem un baudīti skaistie dabas skati. Šajā pilnas dienas ekskursijā varēja atklāt lielo grieķu civilizāciju tikšanās vietu, aizceļot uz "pasaules centru", kā tas tika iedomāts klasiskajos laikos šajā UNESCO Pasaules mantojuma sarakstā, kā arī, apmeklējot plašo arheoloģisko izrakumu vietu, varēja apskatīt Delfu arheoloģisko muzeju, kura bagātina zināšanas par Delfu unikālo funkciju senajā pasaulē.

- Atklājām Atēnu gaisotni naktī -  apskatīti skaisti apgaismotas pilsētas ielas. Rosīgā naktsdzīve Atēnās nenoliedzami ir viena no tās pievilcīgākajām iezīmēm. Tūristus nereti aizrauj tas, ka Grieķijas galvaspilsēta saglabā savu dzīvīgumu no rīta līdz vakaram. Atēnu naktsdzīve ir gan izsmalcināta, gan daudzveidīga.

- Tika apmeklēta Atēnu akropole, ar ļoti apburošiem skatiem. Akropole, kas atrodas kalnainā atsegumā virs Grieķijas galvaspilsētas Atēnām, ir sena citadele, kurai ir milzīga nozīme. Tās teritorijā atrodas daudzas ēkas ar lielu vēsturisku un arhitektonisku vērtību, tostarp slavenais Partenons.

-  Iespaidīgs Akropoles muzejs ar daudz vesturiskām ainām un  statujām. Viens no šī muzeja valdzinošajiem aspektiem ir tā bagātīgais stikla iestrādājums gan ēkas iekšpusē, gan ārpusē. Izstādītie artefakti ir cēlušies no grieķu bronzas laikmeta, kā arī romiešu un bizantiešu valdīšanas periodiem. Šis muzejs aptver četrus stāvus, un trīs līmeņi ir paredzēti vēsturisku objektu demonstrēšanai, bet atlikušajā stāvā atrodas dāvanu veikals, kafejnīca, restorāns un administratīvie biroji.

 

- Vienā no brīvajā dienām Atēnās tika apmeklēts kara muzejs, kur bija loti interesanti izzināt Atēnu vēsturi  - ieroči, transports. Muzeja mērķis ir piedāvāt visaptverošu Grieķijas vēsturisko izaicinājumu attēlojumu. Kopā ar desmit telpām eksponāti aptver visu Grieķijas vēsturi, sākot no aizvēsturiskiem laikmetiem un beidzot ar Otrā pasaules kara notikumiem.

 

- Apmeklēts svētku gājiens par godu  Grieķijas neatkarības 203.gadadienai, apskatot gājienā karavīrus, kara transportu un gaisa karaspēku. Katru gadu 25. martā Atēnu vēsturiskā centra ielas ir izgreznotas ar Grieķijas karogiem un piepildītas ar entuziasma pilniem pūļiem, atzīmējot Grieķijas neatkarības dienu. Šie ļoti gaidītie valsts svētki pulcē tūkstošiem Atēnu ģimeņu, kas pulcējas, lai piedalītos svētkos. Svētku spilgtākais punkts ir lieliska militārā parāde, kuru vada Grieķijas prezidents un ievērojamas Grieķijas pareizticīgās baznīcas personas, kas notiek Sintagmas laukumā. Tikmēr dinamiskas skolu parādes visā Atēnās un visā valstī papildina priecīgo atmosfēru.

 

 

Pamatojoties uz iepriekšminēto, tad  vizītes kopbūšanas laiks  ar  vērtībām,  kā iekļaušanās, tolerances  un līdzdalības stiprināšana starp abām skolām un jauniešiem , ir izveidojies kā potenciāls ilgstošai  skolu  draudzībai un sadarbībai.

 

Pēc veiktajām darbībām un aktivitātēm, konstatējams, ka projekta “Strengthening the performance of Riga English Grammar School (REGS)” mērķis ir sasniegts.